Koray35 Yönetici
Mesaj Sayısı : 908 Kayıt tarihi : 07/09/09 Yaş : 34 Nerden : İzmir
| Konu: İbn-İ Sİna C.tesi Eyl. 12, 2009 12:41 am | |
|
İbn-i Sina (tam Adı Ebu Ali El-hüseyin Ibni Abdullah Ibn-i Sina El-belhi, Farsça: ابوعلى سينا/پورسينا, Latince: Avicenna; Okunuş: Avikenna; D. 980, Buhara Yakınları - Ö. 1037, Hemedan), Filozof, Hekim Ve Çok Yönlü Fars[1] Bilim Adamıdır. samanoğulları Sarayı Kâtiplerinden Abdullah Bin Sina'nın Oğlu Olan İbn-i Sina (batı'da Avicenna Adıyla Tanınır), Babasından, Ünlü Bilgin Natili'den Ve İsmail Zahit'ten Ders Aldı. Geometri (özellikle Eukleides Geometrisi), Mantık, Fıkıh, Sarf, Nahif, Tıp, Doğabilim Üstüne Çalışmalar Yaptı. Farabi'nin El-İbane's[kaynak Belirtilmeli] Aracılığıyla Aristoteles Felsefesini Ve Metafiziğini Öğrenip, Hastalanan Buhara Prensini Iyileştirince (997) Saray Kütüphanesinden Yararlanma Olanağına Kavuştu. Babası Ölünce, Cür-can'da Şiraz'lı Ebu Muhammed'ten Destek Gördü, (tıp Kanunu'nu Cürcan'da Yazdı). Çağında Tanınan Bütün Yunan Filozoflarının Anadolu Doğacılarının Yapıtlarını Incelemiştir.
metafİzİk
İbn-i Sina Kendisinden Önceki Filozofların Görüşleri Ile Kelam-cılarınkini Uzlaştırmaya Çalışmış, Aristoteles'in Metafiziği Ile Kelamcıların Ve Yeni Eflatuncuların Düşüncelerini Birleştirerek Yeni Bir Bireşim Ortaya Koymuştur. İbn-i Sina'ya Göre Metafiziğin Temel Konusu, "vücudu Mutlak" Olan Allah Ile Yüce Varlıklardır.|vücut (var Olan) Üçe Ayrılır: Olası Varlık Ya Da Ortaya Çıkan Ve Sonra Yok Olan Varlık; Olası Ve Zorunlu Varlık (tümeller Ve Yasalar Evreni, Kendiliğinden Var Olabilen Ve Bir Dış Neden Sayesinde Gerekli Olan Varlık); Özü Gereği Gerekli Olan Varlık (allah). İbn-i Sina Allah'ı "vahdet-i Vücud" Yani 'varlığı Zorunlu Olan' Olarak Belirtir Ve Bu Fikir Ona Hastır. Varlık'ı Temel Konu Alan Metafizik, Gerekli Bir Bilim Dalıdır.
mantik
İbn-i Sina'ya Göre Mantık, Araç (alet) Bilimidir. Ruhbilimden Doğar Ve Onun Kurallarını Alır. Temel Konusu, Düşüncenin Kararlarını Bulmak, Bunlar Arasında Bağlantı Kurmak Ve Doğru Düşünmeyi Insanlara Göstermektir. İbn-i Sina, Önce Kavramları Inceler Ve Onları Ikiye Ayırır; Açık Belirleme (el-mantık Biddelale); Kapalı Belirleme (el-menfhum Biddelale). Mantığın En Önemli Bölümü Tanımdır. Tanımda Iki Temel Ilkenin ("cins", "fark") Varlığına Inanan, İbn-i Sina, Kesin Ve Eksiksiz Tanımın, Yakın Cins Ile Öz Farkların Birleştirilmesi Sonucu Yapılabileceğini Söylemiştir.
ruhbİlİm
İbn-i Sina, Ruhbilimin, Metafizik Ile Fizik Arasında Bağlantı Kuran Ve Bu Iki Bilimden De Yararlanan Bir Bilgi Alanı Olduğunu Savunmuş, Ruhbilimi Üç Ana Bölüme Ayırmıştır: Akıl Ruhbilimi; Deneysel Ruhbilim; Tasavvuf Ya Da Gizemci Ruhbilim.
akil
bu Konudaki Görüşleri Aristoteles Ve Farabi'den Farklı Olan İbn-i Sina'ya Göre, Akıl 5 Çeşittir; Bilmeleke (ya Da 'olası Akıl' Açık-seçik Ve Zorunlu Olanları Bilebilir); He-yulâni Akıl (bilmeyi Ve Anlamayı Sağlar); Kutsi Akıl (aklın En Yüksek Aşamasıdır Ve Her Insanda Bulunmaz); Muste-fat Akıl (kendisinde Bulunanı, Kendisine Verilen "makûllerin " Suret'lerini Algılar); Bilfiil Akıl ("makûl"leri Yani Kazanılmış Verileri Kavrar). İbn-i Sina, Akıl Konusunda, Eflatun'un Idealizmi Ile Aristoteles'in Deneyciliğini Uzlaştırmaya, Birleştirici Bir Akıl Görüşü Ortaya Koymaya Çalışmıştır.
bİlgİ
ana Kaynağı Sezgi Olan Bilgi, Genel Kesin Ilkelere Dayanmalıdır. Sezgi Aracılığıyla Algılanan Veriler, Sonuçlama Yoluyla ("el-istintac") Bilgiye Dönüşür. İbn-i Sina'nın Bilgiye Ilişkin Görüşleri Idealisttir Ama Bilginin Doğuşunda Deneyin Oynadığı Rolü De Gözden Uzak Tutmamıştır.
bİlİmlerİn Siniflandirilmasi
İbn-i Sina'ya Göre Bilimler Madde Ve Biçim Ilişkisi Bakımından Üçe Ayrılır: El-ilm Ül-esfel (doğa Bilimleri Ya Da Aşağı Bilimler), Maddesinden Ayrılmamış Biçimlerin Bilimidir; Mabad-üt-tabia (metafizik), El-ilm'üll-âli (mantık Ya Da Yüksek Bilimler) Maddesinden Ayrılan Biçimlerin Bilimleridir; El-ilm Ül-evsat (matematik Ya Da Orta Bilimler) Ancak Insanın Zihninde Maddesinden Ayrılabilen, Bazen Maddesiyle Birlikte, Bazen Ayrı Olan Biçimlerin Bilimidir. kendisinden Sonraki Doğu Ve Batı Filozoflarının Çoğunu Etkileyen İbn-i Sina, Müzikle De Ilgilenmiştir. 250'yi Aşkın Yapıtının Başlıcası Olan Şifa Ve Kanun, Felsefenin Temel Yapıtı Sayılarak, Uzun Yıllar Boyunca Pek Çok Üniversitede Okutulmuştur.
baŞlica Yapitlari
el-kanun Fi't-tıb, (ö.s), 1593, "tıpta Kanun"(tıp Ile Ilgili Zamanının Bilgilerini Ihtiva Eder. Orta Çağda Dört Yüz Yıl Batı'da Ders Kitabı Olarak Okutulmuştur. Latinceye On Çevirisi Yapılmıştır.) kitabü'l-necat, (ö.s), 1593, ("kurtuluş Kitabı"metafizik Konularda Yazılmış Özet Bir Eserdir. ) risale Fi-İlmü'l-ahlak, (ö.s), 1880, ("ahlak Konusunda Kitapçık") İşarat Ve'l-tembihat, (ö.s), 1892, ("belirtiler Vir Eserdir.) kitabü'ş-Şifa, (ö.s), 1927, ("mantık, Matematik, Fizik Ve İlahiyat Yani Metafizik Konularında Yazılmış On Bir Ciltlik Hacimli Bir Eserdir. Bir Çok Kereler Latinceye Çevrilmiş Ve Ders Kitabı Olarak Okutulmuştur.").mantık Bölümü, Mantık , Musiki Ve Hitabet Kitaplarından Meydana Gelir.matematik Bölümünde Aritmetik Ve Geometri Ve Astronomi Kitapları Yer Alır.tabiat Veya Fizik Bölümünde Ise, Fizik, Kimya, Mineroloji
| |
|