CEVAP
Haramdan sadaka verilse, alan fakir de haramdan olduğunu
bilerek, verene, Allah razı olsun dese veya Allah kabul etsin dese ve
veren de, âmin dese, ikisi de küfre girer.
Bir kimsenin elindeki malın haram mal olduğu bilinmedikçe, çalınmış
veya kumardan almış olsa bile, elindeki bu malın onun helal mülkü
olduğu kabul edilir. Bunu verince, mülk-i habis ise de, almak caiz
olur. Verilenin haram mal olduğu kesin bilinirse, bunu almak caiz olmaz.
Haram malı, hediye vermek caiz olmaz. Haram olduğunu bilenin de, bunu
alması caiz olmaz. Eline, haram mal, mesela para geçen, bunu sahibine
vermeli, sahibi bilinmiyorsa, fakire sadaka vermelidir. Başka yere
vermesi günah olur. Bu malı almak, fakirlerden başka kimseye caiz
olmaz. Yalnız vârisin, haram mal olduğunu bildiği halde, mirası alması
caiz olur. Sadaka olarak verdiği fakir, haram malı kendisine hediye
ederse, bunu kendisi de kullanabilir.
Malının çoğunun helal olduğu sanılanın verdiği hediyeyi almak caiz olur. Malı haram ise caiz olmaz.
Bulanık suyun temiz olduğu kabul edilir. Çünkü, suyun aslı temizdir.
Necis olması ise, şüphelidir. Kazancının çoğu haramdan olan kimsenin
verdiği malın haramdan olduğu kesin olarak bilinmedikçe, bu malını
almak haram olmaz, mekruh olur. Malının çoğu helal olanın hediyesi
alınır. Çoğu haram ise, helal diyerek verdiği alınır. Verirken
söylemedi ise, araştırıp zannına göre amel eder.